Aceste măsline sunt denumite după orașul din Grecia, unde au fost crescute pentru prima dată: Kalamata.

Ca și majoritatea măslinelor, cele Kalamata sunt bogate în grăsimi sănătoase și în antioxidanți, fiind legate de multiple beneficii pentru sănătate, precum protecția împotriva bolilor de inimă.

Originea măslinelor Kalamata și utilizări

Aceste măsline sunt niște fructe ovale, de culoare violet închis și sunt originare din regiunea Messinia, din Grecia.

Întrucât au o groapă centrală și pulpă cărnoasă, sunt catalogate drept drupe.

Pot fi utilizate și pentru producția de ulei, dar sunt consumate mai ales sub formă de măsline.

Sunt amare, fapt pentru care, de obicei, sunt procesate înainte de consum.

Profil nutritiv

Aceste măsline au un conținut bogat de grăsimi și un conținut scăzut de carbohidrați, spre deosebire e majoritatea fructelor.

Spre exemplu, o porție de 38 de grame de măsline conține 88 de calorii, 3 g de fibră, 5 grame de proteine, 6 grame de grăsimi, 5 grame de carbohidrați și 53% din valoarea zilnică recomandată de sodiu.

Până la 75% din grăsimile conținute sunt acizi grași mononesaturați.

Sănătoși pentru inimă și, acid oleic, care ajută la prevenirea bolilor de inimă și sprijină tratamentul cancerului.

Sunt și o sursă excelentă de cupru, fier și calciu, minerale care reduc riscul de anemie și consolidează oasele.

În plus de asta, furnizează vitamina E, care este un puternic antioxidant și vitamina A, care este esențială pentru menținerea vederii sănătoase.

1.Conținut important de antioxidanți

Cele două tipuri de polifenoli ( compuși vegetali care combat radicalii liberi ) sunt hidroxiprosolul și oleuropeina.

Aceșto polifenoli au puternice proprietăți antioxidante și antiinflamatorii, protejându-ne de boli de inimă și prevenind deteriorarea ADN-ului indus de cancer.

2.Promovează sănătatea inimii

Datorită faptului că aceste măsline au un conținut bogat de acizi grași mononesaturați -acidul oleic – pot reduce inflamația asociată cu obezitatea.

De asemenea, pot reduce și acumularea plăcii în vene sau ateroscleroza.

Acidul oleic, având o viteză rapidă de oxidare, este puțin probabil să fie păstrat ca grăsime, fiind ars repede pentru a furniza energie corpului nostru.

3.Proprietăți de combatere a cancerului

Tot antioxidanții și acidul oleic sunt responsabili pentru a ne proteja de anumite tipuri de cancer.

Conform studiilor pe epruvete, acidul oleic joacă un rol important în reglarea progresiei cancerului.

Totodată, și oleuropeina și hidroxiprosolul au demonstrat activități antitumorale care blochează creșterea și, implicit, răspândirea celulelor canceroase, promovând și moartea acestora.

Ambii tipuri de antioxidanți pot avea un efect preventiv asupra cancerului de sân, de colon, pulmonar și de piele, printre altele.

4.Protejează celulele nervoase de deteriorare

Boala Alzheimer și boala Parkinson determină deteriorarea celulelor creierului.

Acest lucru se datorează radicalilor liberi.

Întrucât antioxidanți combat acești radicali liberi, măslinele pot ajuta la protejarea împotriva acestor afecțiuni.

Alte potențiale beneficii

-efecte antivirale și antimicrobiene
-îmbunătățirea sănătății pielii

Cum le adăugăm în dietă?

-le putem amesteca cu roșii, brânză feta și castraveți, pentru o salată mediteraneană

-le putem adăuga ca topping pe pizza, paste sau salate

-le putem scoate sâmburii și le putem amesteca cu ulei de
măsline, capere, usturoi, zeamă de lămâie și oțet de vin roșu, pentru o tapenadă de casă

-le putem felia și adăuga în aluatul pentru pâine

Precauții

-datorită aportului de sodiu rezultat în urma procesului de întărire în saramură, reprezintă un risc pentru persoanele cu hipertensiune arterială